De urgentie van een reason to follow binnen een ABM aanpak.

https://api.zodoende.nl/wp-content/uploads/2022/07/strategie-aspect-ratio-2-1.jpg
28 juli 2022

Waarom heb jij een abonnement op content in de vorm van tijdschriften of vakbladen? Waarom kijk je naar specifieke programma’s en waarom volg jij bepaalde professionals of pagina’s op social media? Juist, omdat er voor jou een reden is er naar te kijken of het te volgen. Die reden kan sympathie zijn, inspiratie of leren. Hoe dan ook: voor jou is er een reden dat je de content bekijkt en er mee interacteert. 

We geven je een aantal tips om je te helpen met het formuleren van een goede reason to follow.

Binnen een Account Based Marketing aanpak is content de sleutel tot succes, persoonlijke content die afgestemd is op jouw droomdoelgroep en deze professionals aanzet tot denken, ze iets leert of ze inspireert. Belangrijk is dus dat voordat je deze content in productie laat gaan, je nadenkt over jouw reason to follow. Waarom zouden andere professionals jou en jouw organisatie relevant vinden en willen volgen? We geven je een aantal tips om je te helpen met het formuleren van een goede reason to follow.

Maak een analyse van jouw droomdoelgroep

Natuurlijk start je binnen een ABM aanpak altijd bij het helder in kaart brengen van je doelgroep. We schrijven de komende periode nog meer artikelen over hoe je jouw droomdoelgroep in kaart brengt binnen een Account Based aanpak.

Je verhaal en reden tot volgen stem je af op jouw droomdoelgroep. Breng dus (onder andere) in kaart:

  • Wat inspireert de groep die je wil bereiken?
  • Welke inhoud boeit de groep professionals? Wat weten ze al en waarover zou jij ze dingen kunnen leren?
  • Welke andere content volgt de groep en waarom trekt deze content ze aan?

Stel deze vragen (en meer) om erachter te komen wat jouw doelgroep leest, kijkt, luistert en waar ze door getriggerd raken. 

Werk vanuit de Golden Cirkel 

Enorm belangrijk: zorg voor een verhaal. Alleen op basis daarvan kun je tot een goede reason to follow komen. Wanneer jouw organisatie deze nog niet helder geformuleerd heeft is het verstandig om te werken vanuit de Golden Cirkel van Simon Sinek. Hier bekijk je daar meer over. Met deze aanpak werk je aan het ‘waarom’ van jouw organisatie en dit vormt de basis voor het verhaal dat je over het voetlicht wil brengen. 

Van reden van bestaan naar reden tot volgen dus. 

Het verhaal kun je vervolgens gebruiken om de reden tot volgen te formuleren. Van reden van bestaan naar reden tot volgen dus. 

Bedenk wat je weg kan geven vanuit jouw dienstverlening

Jij bent de expert. Jij weet alles over jouw dienstverlening en waarom deze waarde toevoegt, jij bent inhoudsdeskundige. Bedenk daarom eens wat je al weg kunt geven aan jouw droomdoelgroep. Je hebt vast veel kennis of mooie voorbeelden die je kunt delen. Dit kan bijdragen aan de reason to follow. Let op: reclame zorgt niet voor een goede reason to follow. Juist het delen van kennis, inspiratie of andere zaken vanuit jouw vakgebied is waardevol en juist dát zorgt ervoor dat andere professionals je willen volgen. 

Formuleer de reason to follow en bepaal waar professionals aan moeten denken

Bij het formuleren van je reason to follow is het dus belangrijk goed na te denken over wat professionals binnen jouw doelgroep interessant vinden. Vervolgens richt je je op het verhaal van jouw organisatie en vanuit daar bekijk je hoe je dat ombuigt naar een interessant verhaal voor jouw content. Een verhaal dat voor jouw doelgroep een reden geeft om je te volgen.

Belangrijk is dat je consistent bent. Mensen moeten begrijpen waarom ze je volgen en in elk stukje content moet dit bevestigd worden. Alleen zo bouw je aan content waarmee je de doelgroep blijft boeien en nieuwe relevante professionals aan je bindt. Bedenk dus waar professionals aan moeten denken als je aan hun zou vragen waar jouw content voor staat.