Relevante accountdata verzamelen en twee tactieken die je nog niet gebruikt.

https://api.zodoende.nl/wp-content/uploads/2022/08/data-abm-aanpak-aspect-ratio-2-1.jpg
18 augustus 2022

Binnen een Account Based Marketing aanpak is er een cruciaal onderdeel waarmee het succes van je aanpak valt of staat: data van jouw droomdoelgroep. In dit artikel geven je een beeld over hoe je deze essentiële data kunt vergaren en geven we je de tactieken die kunt inzetten om een lijst met kwalitatieve professionals te genereren.

Maak gebruik van social media targetting

Social Media targetting is de back-bone voor het bereiken van professionals die voor jou waardevol zijn. Denk hierbij aan LinkedIn waarmee je scherp kunt targetten op zaken zoals bedrijf, functietitels, omvang en skills. Op deze manier kun je groepen mensen targetten die zo dicht mogelijk aansluiten op jouw droomdoelgroep. Deze tactiek is een van de meest gebruikte manieren om mensen te vinden waaraan je jouw product kan vermarkten. Daarbij is het belangrijk om in de gaten te houden of de demografische data die uit de campagne komt ook passend is bij de persona’s die je eerder hebt opgesteld.

Reverse IP Lookup Data

Klinkt ingewikkeld? Eigenlijk gaat het er bij Reverse IP Lookup Data om dat je op basis van het IP adres van een websitebezoeker kunt achterhalen voor welk bedrijf iemand werkzaam is. Met deze techniek is het mogelijk om te zien welk bedrijf dus mogelijk interesse heeft in jouw product of dienst. Omdat deze data laat zien wie direct geinteracteerd heeft met jouw merk kan dit heel relevant zijn om te gebruiken in jouw Account Based Marketing funnel. Helemaal wanneer je ziet dat deze pagina bijvoorbeeld meerdere keren wordt bekeken en er bijvoorbeeld een aantal keer op de contactpagina is geklikt. Wanneer je website genoeg traffic heeft is het mogelijk om genoeg relevante data te ontvangen en deze te gebruiken in je ABM funnel.

Intent data

Binnen een ABM funnel zijn verschillende fases te onderscheiden. Een van de laatste fases betreft het moment waarop een potentiële klant al weet dat hij of zij een product of dienst nodig heeft dat jij verkoopt maar alleen nog de keuze moet maken bij wie het wordt afgenomen. Het is dus mooi als je op dit niveau data hebt van potentiële klanten zodat zij op dit (laatste) punt in de marketingfunnel kunnen instappen.

Intent Data is erg interessant om hiervoor te gebruiken. Dit betreft data van potentiële kopers waarvan bekend is naar welke producten of diensten zij zoeken op het internet. Het geeft de interesse aan rondom een bepaald onderwerp of een specifieke dienst. Erg relevante data dus om te gebruiken en met deze mensen een band op te gaan bouwen. Zij hebben immers al interesse in iets dat jij kan bieden, deze mensen zijn dus interessant om in de laatste stap van je funnel in te laden en te laten zien waarom jij de geschikte partner, dienstverlener of aanbieder bent.

Combineer en zorg voor genoeg data

In dit artikel geven we een aantal tactieken om data te verzamelen die je weer kunt gebruiken om je ABM funnel te vullen. Belangrijk is natuurlijk dat je genoeg data gebruikt om een funnel te laten functioneren en onderaan in de funnel genoeg gekwalificeerde leads over te houden. Het is dus ook interessant om deze (en meer) relevante datastromen te combineren met elkaar.

Benieuwd?

Benieuwd hoe je jouw droomdoelgroep bereikt en hoe we deze data kunnen genereren en samenstellen? Aarzel niet vrijblijvend met ons te sparren!