Wat is goede content binnen een ABM aanpak?

https://api.zodoende.nl/wp-content/uploads/2022/08/ABM-contentstrategie-aspect-ratio-2-1.jpg
8 augustus 2022

Wanneer je het hebt over de creatie van interessante content is het natuurlijk belangrijk dat de content visueel aansprekend is. Strategisch gezien kun je, behalve werken binnen een huisstijl en het implementeren van allerlei andere visuele trucs, nog meer doen om content beter te laten werken. Een aantal tips voor creatie van content binnen een Account Based Marketing aanpak.

1. Maak gebruik van kennis van andere teams binnen jouw organisatie

Enorm belangrijk bij een ABM aanpak: het kennen van je droomklanten. Naast de marketing-afdeling zijn er binnen een organisatie een aantal andere afdelingen die weten wat jullie droomklanten beweegt. Zo kun je samen met sales afstemmen wat de écht interessante klanten zijn maar ook wat hen drijft en wat ze interessant vinden. Enorm waardevolle input voor jouw content, zowel qua insteek, tone of voice, inhoud als vorm. Denk ook eens aan het contacteren van andere afdelingen die veel klantcontact hebben, spar met ze, bevraag ze en ontwikkel zo een ABM contentstrategie met een reden tot volgen. 

2. Content per fase van betrokkenheid 

Alles heeft zijn tijd en plek. Dat geldt ook voor content. Het is essentieel om binnen je Account Based Contentstrategie na te denken over binnen welke fase, welke content en vorm van content goed passend is. Zo kun je je voorstellen dat een slider of infographic interessant kan zijn om wat breder onder je droomklanten te verspreiden. Wanneer je wat verder bent in het ontwikkelen van een band kan het interessant zijn om rondom een specifiek onderdeel of onderwerp, gericht een whitepaper aan een professional uit te delen. Ook kun je content goed gebruiken in gerichte campagnes om te filteren wie interesse heeft. Op geïnteresseerden uit de betreffende campagne stem je weer nieuwe content af die past bij het onderwerp waarop zij eerder ‘aansloegen’. Denk dus na over vanaf welk betrokkenheidsniveau je welke soort content kunt delen om de band met een professional te verstevigen of te valideren wie je échte droomdoelgroep is.

3. Bekijk hoe je content kunt personaliseren

Personaliseren van content is natuurlijk belangrijk binnen een Account Based Marketing aanpak. Dat kan natuurlijk door op specifieke interesses van je droomklanten content te maken maar denk hierbij ook aan bijvoorbeeld het personaliseren van landingspagina’s of e-mail flows. Door persoonlijke paden te creëren met nog specifieker aansluitende content zal je droomklant eerder met je interacteren en een band op gaan bouwen. En daar gaat het natuurlijk om bij een Account Based Marketing aanpak.